To dosyć nietypowy pomysł, lecz czego się nie robi dla najbliższych, tym bardziej że jest okazja skorzystać z leasingu, a to już coś. O czym mowa? O najnowszej odsłonie SEAT-a Ibizy piątej generacji. Zanim jednak wkroczymy do salonu, sprawdźmy czego się po niej spodziewać? Czy SETA Ibiza V to dobry wybór? Czy spełni pokładane oczekiwania? Przekonajmy się.
SEAT Ibiza V, co nowego?
Ibizy towarzyszą nam już dość długo, jednak najnowsza, piąta generacja tych sympatycznych aut pojawiła się dopiero w 2017 roku na salonach w Genewie. Pojazd został osadzony na płycie podłogowej MQB A0 wspólnej m.in. z Seatem Aroną, Audi A1, Skodą Kamiq, czy Volkswagenem T-Cross, zatem w wybornym towarzystwie. Dodajmy, że płyta została specjalnie stworzona przez inżynierów Volkswagena dla tego segmentu. Bazą do projektu była większa płyta MQB.
Konstruktorzy poddali niewielkim korektom design wnętrza piątki, dostosowując ją do preferencji młodszych użytkowników. Chodzi głównie o panel sterujący, wskaźniki i wyposażenie audio. Materiały wykorzystane do zabudowy wnętrza charakteryzuje surowa prostota, podobnie jak ma to miejsce w modelach Leon i Arona. Poprawiono natomiast jakość montażu, na co narzekali użytkownicy poprzednich wersji. Producent zapewnia, iż nawet po kilku latach eksploatacji nic już nie będzie trzeszczeć i niepokojąco stukać.
Dostępne są następujące wersje wyposażenia:
- Entry;
- Reference;
- Style;
- FullLED;
- Xcellence;
- FR;
- FR Black.
Ta ostatnia ma dodać maszynie sportowej drapieżności, co z pewnością znajdzie uznanie u młodszych kierowców. Dokładniejsze informacje na temat konkretnych elementów wyposażenia znaleźć można na stronie SEAT Warszawa.
Mówiąc o sportowym stylu jazdy, wypada przypomnieć, że podczas testów zderzeniowych Euro NCAP, Ibiza otrzymała maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę ogólną. Bezpieczeństwo dodatkowo podnoszą wygodne fotele zapewniające wsparcie boczne ciała kierowcy w trakcie pokonywania zakrętów.
SEAT Ibiza jest niewielkim pojazdem ze sporą dynamiką, a to sprawia, iż jest wymarzonym autem na zatłoczone ulice wielkich miast. Zwrotność Ibizy ułatwia manewry parkowania, nawet w miejscach, gdzie wydawałoby się to niemożliwe. Nowe Ibizy dostępne są już wyłącznie jako hatchback w wersji pięciodrzwiowej, co akurat dla wielu użytkowników stanowi zaletę.
Pośród licznych opinii kierowców najczęściej powtarzającą się jest ta, że SEAT Ibiza jest lepiej wykonany niż Polo, wygodniejszy niż Fiesta, większy niż i20 i tańszy niż Mazda.
SEAT Ibiza V, zalety:
- dopracowany układ jezdny;
- przestronne wnętrze;
- wiele wystawionych aut pochodzi z polskiej sieci sprzedaży.
Czegóż chcieć więcej?
SEAT Ibiza V, większa wytrzymałość i pojemność
To akurat jest zasługą wspomnianej już wcześniej skróconej wersji podwozia MQB-A0, która w pierwszej kolejności zastosowana została właśnie w Ibizie.
Takie rozwiązanie podniosło sztywność podwozia o około 30 procent, dzięki czemu poprawiła się trakcja samochodu i jego stabilność. Ponadto zwiększył się rozstaw osi o prawie 10 centymetrów. Znajduje to bezpośrednie przełożenia na obszerność kabiny. Wszyscy, którzy poznali poprzedniczki piątki, wiedzą doskonale, jak bardzo im tych centymetrów brakowało. Przestrzeń bagażowa to 355 litrów, niestety zabrakło w niej miejsca na koło zapasowe.
Poprzez skrócenie auta przy jednoczesnym zwiększeniu szerokości Ibiza zyskała charakterystyczną dla wozów sportowych przysadzistość. Ta cecha wyjątkowo wpadła w oko młodszemu pokoleniu przyszłych rajdowców. Podobnie jak motyw trójkąta zastosowany w klamkach, osłonach głośników, kieszeniach drzwi oraz 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego przykryty jak smartfon, efektowną szybą.
Ibiza V, nowoczesność bez przesady
Odwiedzając SEAT Warszawa, można dokładnie obejrzeć prezentowane tam modele, by zrozumieć swoisty spryt konstruktorów wykazany podczas planowania rozmieszczenia poszczególnych składników elektroniki pokładowej. Mimo nowoczesnych technologii nie ma potrzeby wertować grubej instrukcji obsługi, by szybko zorientować się w położeniu najistotniejszych elementów. Innymi słowy, zdrowy rozsądek zwyciężył.
Klimatyzacją w dalszym ciągu steruje się za pomocą zwykłych przycisków i pokręteł, a głośność radia można zmienić konwencjonalną gałką. Czy to dobrze? To już kwestia indywidualnych upodobań, na pewno jest wygodniej.
SEAT Ibiza, układ napędowy
Jednostek napędu jest kilka do wyboru. Najpopularniejszy i zbierający najwięcej pochwał jest silnik litrowy TSI. W tym przypadku optymalne warunki pracy uzyskuje się, poprzez umiejętne korzystamy z przekładni, dobierając biegi tak, by utrzymać obroty powyżej 2000 obr./min. Przy stracie poziomu 200 Nm momentu obrotowego Ibiza staje się ospała, wręcz przykleja się do drogi.
Ibiza V, czy warto?
Konkurencja z pewnością jest ogromna, jednak to właśnie SEAT Ibiza udowodnił przez wszystkie lata spędzone na naszych drogach (pierwszy model 1984 rok), że jest to auto wytrzymałe, bezawaryjne i co najważniejsze, godne naszego zaufania.
Nie ma wątpliwości, że Ibiza i tym razem zostanie jednym z najlepszych i najbardziej urodziwych miejskich hatchbacków. Zatem pytanie powinno brzmieć inaczej, nie „czy”, lecz „kiedy”, kiedy wreszcie ruszymy w trasę naszą nową Ibizą piątką?
Materiał partnera.