Z roku na roku przybywa kierowców, dlatego dobrze jest wiedzieć o częstych usterkach, które mogą przydarzyć się w naszych autach. Choć występowanie drgań na kierownicy nie jest do końca dużym problemem – zazwyczaj ujawnia się dopiero po osiągnięciu pewnej prędkości lub tylko podczas wykonywania danej czynności np. hamowania – to w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Przyczyn powstawania wibracji może być kilka, a do popularnych powodów należy zaliczyć uszkodzenie alufelgi, luzy w układzie kierowniczym czy błędy przy montażu koła. Przekonaj się, jak rozpoznać przyczyny powstawania drgań na kierownicy i jak im zapobiega
Niedokładny montaż koła, czyli jeden z częstszych powodów powstawania drgań na kierownicy
„Najczęstszą, ale również najprostszą w usunięciu przyczyną wibracji odczuwanych na kierownicy w trakcie jazdy są niewyważone koła.” (cyt. www.ladnefelgi.pl). Podczas standardowej wymiany opon lub montażu nowej alufelgi może dojść do tzw. niewyważenia, czyli sytuacji, w której rozłożenie masy wokół osi obrotu koła jest nierównomierne. Błędne wyważenie kół rzadko widoczne jest na pierwszy rzut oka i nie zawsze odczuwa się je podczas jazdy, jednak po pewnym czasie będzie można zaobserwować nierównomierne zużywanie się opon. Powstać mogą również omawiane w tym artykule drgania na kierownicy, dlatego jeśli dany kierowca wymieniał niedawno opony lub felgi, to powinien udać się do wulkanizatora na dodatkowe wyważanie kół.
Kwestie montażu związane są również z używaniem właściwych śrub i nakrętek. Względnie kompetentny mechanik poradzi sobie z tym zagadnieniem bez większych problemów. Osoby, które kupiły nowe felgi aluminiowe już z założonymi oponami i same planują przykręcenie ich do piasty, powinny pamiętać o tym, by śruby montażowe były dedykowane danemu gniazdu.
Uszkodzone elementy eksploatacyjne – jak wpływają one na komfort prowadzenia?
Uszkodzone felgi aluminiowe, luzy w układzie kierowniczym, zużyte amortyzatory, łożyska podporowe czy opony – to tylko kilka elementów wchodzących w skład szeroko rozumianego układu kierowniczego, które są narażone na usterki w wyniku długotrwałej eksploatacji. Powstanie drgań na kierownicy to jedna z pierwszych oznak, że któryś z tych podzespołów wymaga wymiany lub dokładniejszego sprawdzenia.
Szczególnie wrażliwe na uszkodzenia są felgi, które ze względu na duże obciążenia czy jazdę po niesprzyjającym terenie (niestety, polskie drogi są pełne dziur) narażone są na skrzywienia i odchylenia.
Materiał sponsorowany.