Kontakt z redakcją:

Dawid Brzeziński
[email protected]
tel. 796 521 531

Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
lub https://premiumeo.pl

Właścicielem portalu ślubnego
menmeet.pl jest:
F.H.U. Dawid Brzeziński
ul. Lubuska 4/57
40-219 Katowice

Jak czytać oznaczenie opon?

Na ogumieniu stosowane są różne oznaczenia, którym przypisane są konkretne atrybuty. Prawidłowe odczytanie symboli da możliwość znalezienia wariantu dopasowanego do własnych potrzeb oraz do parametrów auta. Dowiedz się, jak czytać oznaczenia opon, zanim postanowisz je kupić.

Opony – ważny element wyposażenia samochodu

Opony stanowią jedyny punkt styczności auta z nawierzchnią. Decydują o przyczepności, sterowalności i długości drogi hamowania. Komfort jazdy można polepszyć dzięki zastosowaniu ogumienia dopasowanego do wymagań technicznych auta. Producenci samochodowi umieszczają informację o zalecanym ogumieniu do danego modelu w instrukcji pojazdu.

Wytwórcy opon lokują na nich liczne oznaczenia, które są mniej lub bardziej ważne dla użytkowników. Oznaczenia są standardowe – nie ma znaczenia ani kraj produkcji, ani model auta, do jakiego są przeznaczone. Dzięki temu możliwe jest ich łatwe rozumienie. Usprawnia to także proces ich stosowania przez producentów.

Gdzie znaleźć informacje?

Na ogumieniu znajduje się wiele oznaczeń, jednak nie każdy kierowca musi znać je wszystkie. Można skorzystać ze wsparcia specjalistów. Fachowcy Bunar pomogą w dobraniu odpowiedniego ogumienia. Po obu bokach opony umieszczony jest szereg znaków. Stanowi on cenne źródło informacji o najważniejszych jej właściwościach. Najistotniejsze są parametry, które są niezbędne do prawidłowego dobrania wielkości ogumienia. Rozmiar opony jest zapisywany jako kombinacja liczb i liter, dająca informacje o:

  • szerokości – mierzonej w najszerszym miejscu opony; jest to wielkość wyrażona w milimetrach,
  • stosunku wysokości do szerokości – wysokość jest mierzona od stopki do krańca bieżnika; jest to parametr wyrażony w procentach,
  • średnicy osadzenia obręczy na feldze – parametr wyrażony w calach,
  • konstrukcji opony – stosowane jest oznaczenie literami R (radialna, promieniowa) lub D (diagonalna, krzyżowa).

Opony radialne i diagonalne różnią się przede wszystkim budową. Typ radialny cechuje równoległe ułożenie warstw osnowy, która jest złożona z cienkich drucików. Jest to ogumienie przeznaczone do samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów. Rodzaj diagonalny charakteryzuje skośne rozłożenie osnowy, wykonanej z mocnych, sztywnych materiałów. Są to opony wykorzystywane w pojazdach terenowych, rolniczych i przemysłowych.

Dodatkowe parametry – co jeszcze warto sprawdzić?

Przydatne wartości, które jeszcze są umieszczone na oponie, odnoszą się do nośności koła (zapis pod postacią dwóch cyfr) i maksymalnej prędkości (zapis pod postacią litery), jaką zaleca producent do jazdy na danym ogumieniu. Taki format odpowiada konkretnym wartościom, które można znaleźć np. w Internecie. Ważną informacją jest także data produkcji oznaczona czterema cyframi – dwie pierwsze określają tydzień, a dwie kolejne rok, w którym dana opona została wyprodukowana.

Dodatkowo opony zimowe posiadają symbol 3PMSF, świadczący o tym, że są dostosowane do bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach. Opony z oznaczeniem m+s są przeznaczone do jazdy po błocie i śniegu.

Montaż nieodpowiednich opon stwarza zagrożenie w ruchu drogowym i może przyczynić się do odmowy wypłaty odszkodowania w razie wypadku.