13 maja 2021

Podróże służbowe – ile tak naprawdę kosztują?

Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa pojawia się konieczność odbywania podróży służbowych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niejednokrotnie wyjazdy trwają kilka dni, a nawet tygodni, dlatego warto wcześniej zaplanować wydatki. Aby nie wydawać dużych kwot na zakwaterowanie, najlepiej znaleźć tanie noclegi niedaleko dużych aglomeracji miejskich. Oprócz niższych kosztów, miejsca tego typu niejednokrotnie wyróżniają się wysokim standardem, dzięki czemu gwarantują komfortowy pobyt.

Wydatki podstawowe

Jednym ze stałych wydatków, które ponosi każda osoba udająca się w podróż służbową, jest koszt związany z dojazdem do miejsca lub miejsc docelowych. W przypadku pojazdu służbowego, pracownicy często posiadają specjalne karty paliwowe, które umożliwiają bezgotówkowe tankowanie samochodu. Podczas poruszania się pociągiem lub samolotem, do ceny biletów należy również dodać koszt taksówki, metra lub autobusu, który dowiezie nas do obiektu noclegowego. Co jeszcze należy wziąć pod uwagę?

  • W większości przypadków pierwszy raz znajdujemy się w danym miejscu, dlatego poszukiwanie taniej restauracji oferującej świeże i smaczne posiłki jest utrudnione. Nie zawsze znajdujemy też na to czas, dlatego przeważnie wybieramy pierwszą dobrze wyglądającą restauracją. Aby efektywnie funkcjonować podczas wyjazdu służbowego należy jeść przynajmniej 3 posiłki dziennie, co zdecydowanie podnosi koszty. Przed podróżą służbową trzeba precyzyjnie i szczegółowo ustalić z pracodawcą podział kosztów, a także zbierać wszystkie faktury i paragony.
  • Osoby niezmotoryzowane niejednokrotnie są zmuszone do korzystania z taksówek, które mogą dużo kosztować. Im częściej będziemy nimi jeździć, zwłaszcza późno w nocy, tym koszty będą większe.

Wyżej wymienione wydatki to podstawowe koszty, które stanowią zdecydowaną większość w całym budżecie związanym z podróżą służbową.

Koszty dodatkowe

Im dłuższa podróż służbowa, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia kosztów dodatkowych związanych z podróżowaniem. Warto pamiętać, że na praktycznie każdym europejskim lotnisku ceny posiłków są zdecydowanie wyższe niż w restauracjach znajdujących się poza nim. W przypadku długich przesiadek, pasażerowie niejednokrotnie kupują produkty spożywcze, zwłaszcza wodę, po zawyżonych cenach. Niestety nie każda linia lotnicza oferuje posiłek w trakcie rejsu, dlatego w przypadku kilkugodzinnego oczekiwania na lotnisku, należy nastawić się na stosunkowo duży wydatek.

  • Warto pamiętać, że wybierając nawet tanie noclegi, koszty związane z odbyciem podróży służbowej mogą znacząco wzrosnąć gdy pojawią się nieoczekiwane okoliczności. Taką sytuacją może być np. konieczność szybkiego zakupu materiałów niezbędnych do prezentacji przed klientem. W przypadku nagłej sytuacji często trzeba skorzystać z taksówki, co dodatkowo podnosi koszty.
  • Podczas podróży służbowej zdarzają się awarie sprzętu elektronicznego. Niestety w większości przypadków, pracownik nie ma wystarczającej ilości wolnego czasu na naprawę, dlatego przeważnie kupuje nowe urządzenie w najbliższym sklepie elektronicznym, który niekoniecznie ma najbardziej atrakcyjną ofertę.

Organizując podróż służbową należy liczyć się z możliwością pojawienia się niespodziewanych wydatków, które trzeba będzie ponieść. Tanie noclegi i niedrogie jedzenie to podstawa, dlatego nie zawsze trzeba szukać miejsca noclegowego w ścisłym centrum zatłoczonego miasta. Pobliskie miejscowości często oferują bardzo atrakcyjną bazę noclegową w bliskiej odległości restauracji, sklepów, a także przystanków komunikacji publicznej.

Po więcej informacji zapraszamy: Noclegi pracownicze Szamotuły

Materiał reklamowy, przygotowany przez partnera serwisu.

Powiązane treści